دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
گزارش تصویری/ ابراهیم فلاح
برپایی پایگاه اُتیسم در بوستان ولایت ساری
پایگاه اتیسم با هدف آگاه سازی، اطلاع رسانی و حساس سازی در رابطه با اختلال طیف اتیسم متعاقب با روز جهانی اتیسم در ورودی پارک ولایت ساری با همکاری "مرکز اختلال طیف اتیسم نیک اندیشان" مستقر شد.

به گزارش آوای خزر - هر ساله به مناسبت ماه آگاه سازی اُتیسم پایگاه های اطلاع رسانی و آگاه سازی در سطح شهر ساری  به رنگ های آبی که نماد اختلال طیف اتیسم می باشد برگزار می شود.

فعالیت هایی از این دست در جهت شناساندن و آگاهی نسبت به اتیسم، و نحوه  برخورد با افراد دارای اُتیسم حائز اهمیت است.

برپایی پایگاه اتیسم با هدف آگاه سازی، اطلاع رسانی و حساس سازی در رابطه با اختلال طیف اتیسم متعاقب با روز جهانی اتیسم که مصادف با ۱۳ فروردین ماه است در ورودی پارک ولایت ساری با همکاری مرکز اختلال طیف اتیسم نیک اندیشان با مدیریت دکتر صدیقه ابراهیمی و مرکز اختلال اتیسم ذهن زیبا با مدیریت دکتر مسعود غریب برگزار شد.

اتیسم یک اختلال عصبی رشدی در کودکان است که در سه سال اول زندگی کودک بروز می‌کند، و تا آخر عمر تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کودکان اتیسم در دو حوزه کلی نقص دارند

۱- نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی و رفتارها

۲- علایق و فعالیت های محدود و تکراری

برای این اختلال سه سطح شدت معرفی شده است:

سطح ۱: نیازمند به حمایت

سطح ۲: نیازمند به حمایت زیاد

سطح ۳: نیازمند به حمایت بسیار زیاد

در این پایگاه به دلیل اهمیت در تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام در سنین طلایی این اختلال که ۲ تا ۵ سال می باشد، سامانه برنامه غربالگری توسط سازمان بهزیستی کشور با هدف ارزیابی و تشخیص و مداخله در این اختلال طراحی شدکه با لینک  autism.behzisti.net در این پایگاه معرفی و از چند خانواده رهگذر متقاضی این آزمون به صورت آنلاین گرفته شد.

 آزمون غربالگری اتیسم امکان اجرای الکترونیک و آنلاین توسط خانواده ها و ارجاع به پایگاه های غربالگری و تشخیص سازمان بهزیستی برای دریافت خدمات تشخیصی و حمایتی و نهایتا ارجاع به مراکز تخصصی روزانه توانبخشی با هزینه و زمان کم تر  و با بالاترین دقت و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور را برای خانواده ها فراهم می سازد.

همه ساله به علت تداخل با روز ۱۳ بدر در ایران ، آگاه سازی در زمینه اختلال طیف اتیسم،  تا ۱ ماه بعد آن در سراسر کشور مراسم بزرگداشت آن  برگزار می شود.

بهزیستی استان مازندران و مراکز تابعه نیز فعالیت های در جهت آگاه سازی اقشار مختلف جامعه در جهت شناساندن  و جدی گرفتن و پیگیری در این زمینه دارند، دو مرکز فعال در این حوضه در ساری مراکز اتیسم نیک اندیشان و مرکز اتیسم ذهن زیبا با خدمات آموزشی و توانبخشی در خدمت کودکان ۲ تا ۱۶ سال با ظرفیت موجود ۵۰ کیس اتیسم هستند.

این مراکز با خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، هنر و موسیقی درمانی و خدمات ورزشی و آموزش های درکی شناختی با متدهای روز دنیا و شرایط موجود جامعه در حال فعالیت می باشند. بودجه ای که برای این مراکز در نظر گرفته می شود بسیار کم است تاجایی که کفاف هزینه درمان های سرسام آور این کودکان را نمی کند.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: